Daniela Hermosilla Z. (Santiago de Chile, 1983)

 

Artist and art historian based in the cities of Berlin and Valdivia.

 

Ph.D in Art History, working in the field of artists publications and other forms of Printed Matter. Her doctoral research focused on strategies for visual representation of memory in contemporary art, addressing Latin American artists' publications (1958-1989) as case of study. The thesis, directed by Professor Ann a Maria Guasch F., proposes artists' publications as an artistic and political strategy, as well as a container of cultural memory, questioning the coherence between a counter-hegemonic art practice and its re-validation in the present as a historical archive of cultural memory. 

 

Associated researcher in Art Globalization Interculturality (AGI) research group, from the University of Barcelona. She has published various articles in both scientific and non-scientific journals in Barcelona, Berlin, Ljubljana, Santiago de Chile, among others.

 

She is also the co-founder of the Greta Rusttt collective, from where she is involved in different artistic, editorial and curatorial projects. 

 

Since 2020 she started co-editing the artist' publication ,coma, with artist Jan Vormann. 

 

 

 

Daniela Hermosilla Zúñiga (Santiago de Chile, 1983) es Doctora en Historia del Arte y artista visual. Co-fundadora del colectivo Greta Rusttt (2013-presente), desde donde desarrolla diferentes proyectos curatoriales, artísticos y editoriales. Es también, junto al artista Jan Vormann, co-editora de la revista ,coma (2020-presente), publicación de artista trimensual que parte de la noción de las ediciones impresas como lugar de encuentro colectivo. Vive y trabaja entre Berlín y Valdivia.

 

Tanto en su trabajo como investigadora como en su práctica artística, examina los libros y publicaciones de artista como medios flexibles y subversivos. Su tesis doctoral, dirigida por Anna Maria Guasch F., se centra en diferentes publicaciones de artista latinoamericanas durante la segunda mitad del siglo XX, abordándolas como objetos históricos, articuladores de un archivo de contra-memoria cultural.

 

Es investigadora asociada en el grupo de investigación Art, Globalization, Interculturality (AGI) de la facultad de Historia de Arte de la Universidad de Barcelona. Ha publicado diversos artículos en revistas científicas y de divulgación en Barcelona, Berlín, Liubliana, Santiago de Chile, entre otros.